De eigenschappen van chia zaad

Vind je deze post interessant?

Oorsprong van chia zaad

Chia zaden komen van de plant salvia hispanica. Dit is een éénjarige plant die tussen de 80 en de 100 cm hoog wordt. Het werd voor het eerst gebruikt in Zuid-Amerika. Het groeit ook in andere continenten zoals bijvoorbeeld Oceanië. Al staat niet vast of het is meegenomen uit Zuid-Amerika en daar dan uiteindelijk is verbouwd. Oorspronkelijk komt de plant voor in Mexico en in Guatemala. Er zijn aanwijzingen dat het reeds honderden jaren geleden al werd verbouwd door de Azteken. Omdat chiazaad toen al bekend stond voor zijn vele heilzame werking op het lichaam.

Chiazaad is kleiner dan een millimeter en zijn over het algemeen bruin met zwart en wit. Chiazaad wordt in het westen sedert enkele jaren gebruikt omdat het barstensvol belangrijke voedingsstoffen zit en omdat je door het eten van chiazaad kunt afvallen.

Voedingsstoffen in chia zaad

chiazaad

Chia zaad bevat enorm veel vitamine B en een grote hoeveelheid vitamine A. Daarnaast zit chia zaad boordevol zink, ijzer en calcium. Met in de reeks van mineralen de twee uitschieters mangaan en fosfor. 100 gram chia zaden biedt meer dan 100% de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van deze twee mineralen.

Positieve effecten op de gezondheid

De positieve effecten van chia zaad zijn dat het goed is voor het hart en de bloedvaten. Chia zaad zit namelijk ook boordevol alfa-linolzuur. Dit zijn omega 3 vetzuren waarvan is bekend dat het positieve invloeden heeft op het hart. Om af te vallen wordt het geregeld gebruikt. Omdat het vlug een verzadigd gevoel in de maag teweeg brengt. Waardoor je dus minder gaat eten maar ook vooral minder snel terug honger gaat krijgen. Het voorkomt ook insuline pieken in het bloed. Dit omdat de bloedsuikerspiegel gelijk blijft. Daardoor wordt er minder vetweefsel aangemaakt. Het is daarom heel erg nuttig om het te mengen in het dagelijks dieet. Zodoende dat er minder koolhydraten worden omgezet naar vet.

Omwille van die reden is het ook een zeer handig middel bij mensen die last krijgen van een beginnende vorm van diabetes. Tot zelfs een lichte vorm van deze aandoening compleet te genezen en voorkomen. Chia zaad heeft bloedverdunnende eigenschappen. Wie geen medicatie nodig heeft tegen deze indicatie kan dat oplossen met chia zaad. Wie reeds medicijnen voor deze aandoening moet innemen kan dat best met de arts overleggen, vooralleer chia zaad in het dieet te beginnen introduceren.

Hoe kan je chia zaad eten?

Chia zaden kunnen zo gegeten worden. Al zit er weinig smaak in. Beter worden ze vermengd in een ander voedingsproduct zoals yoghurt, muesli. Je kan ze mengen in een lekkere salade of groentenmix. Ze kunnen op brood gestrooid worden. Als je een voorstander bent van smoothies of groentensapjes kunt u ze daarin ook best vermengen.

Opletten bij te hoge hoeveelheden

Overdrijf er zeker niet mee. Hiervoor geldt zeker ook, net als bij alle andere voedingsproducten met positieve eigenschappen. Dat wanneer er mee overdreven wordt, het ook niet meer gezond blijkt te zijn. De aanbevolen hoeveelheid is 20 gram per dag. Bij een te hoge inname zijn er ernstige bijwerkingen die kunnen optreden. Zo kan door de bloedverdunnende werking (vooral bij mensen die medicatie nemen om het bloed te verdunnen) inwendige bloedingen optreden.

Het wordt ook afgeraden aan zwangere vrouwen om dit zaad te eten. De reden daarvoor is onbestaande, er is gewoon nog niet genoeg onderzoek gedaan naar de effecten van chia zaad bij zwangere vrouwen. Gebruikt u echter de aanbevolen hoeveelheid van 20 gram per dag. Dan geniet je enkel van alle positieve eigenschappen van chiazaad. En dat zijn er heel wat.

Hoe kan je afvallen met chiazaad?

chiazaden

Juist omdat chiazaad zoveel belangrijke voedingsstoffen bevat zijn ze ideaal als aanvulling om af te vallen. In Chiazaad zijn een hoog aantal eiwitten aanwezig die nodig zijn voor de opbouw van cellen en spieren en het behoud ervan. Eiwitten geven ook sneller een verzadigd gevoel in de maag, waardoor je minder snel terug honger krijgt.

Ook bevat chiazaad heel wat vezels. Vezels die van belang zijn om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden zodat er minder koolhydraten uiteindelijk worden omgezet in lichaamsvet.

Chiazaad bevat meer omega 3 vetzuren dan bijvoorbeeld zalm. Van omega 3 is geweten dat het de cholesterol in balans houdt. Door de negatieve LDL cholesterol te laten dalen. Ook wordt de bloeddruk erdoor verlaagt. Omega 3 vetzuren zijn van groot belang wanneer je wilt afvallen.

Daarnaast zijn in het zaad heel wat anti-oxidanten aanwezig. Anti-oxidanten zijn nodig doordat bijna bij alle processen die in het lichaam gebeuren zoals verbrandingsproces, oxidatieproces enzovoort, er vrije radicalen in het lichaam komen. die ziektes kunnen veroorzaken. Deze anti oxidanten maken die vrije radicalen onschadelijk.

Het is de combinatie van al deze voedingsmiddelen die van chiazaad een uitstekende voedingsbron maakt om te kunnen afvallen. Het is echter belangrijk te weten dat ze slechts een aanvulling zijn op een dieet. En geen dieet op zich vormen. Het is niet aangeraden om meer dan 50 gram chiazaad per dag te eten. Door het hoge aantal vezels kunnen problemen ontstaan met de darmflora. Dat kan leiden van een opgeblazen gevoel tot misselijkheid en diarree. Verder heeft chiazaad een bloedverdunnende werking. Mensen die daar medicijnen voor nemen. Of medicijnen nemen om de bloeddruk te verlagen eten best niet teveel chiazaad. Omdat door de bloedverdunnende werking ervan ook de bloeddruk gaat dalen.

Hoe kan je chiazaad in je dieet introduceren en afvallen?

Doordat chiazaad smaakloos is kan je zo eigenlijk overal aan toevoegen. Maar indien je wilt afvallen met chiazaad doe je er goed aan om ze te gebruiken als aanvulling op een gezond dieet gebaseerd op weinig koolhydraten en weinig calorieën.

Bij het ontbijt kan je ze meteen al mengen in je ontbijtgranen, muesli. Het is algemeen geweten dat de meeste mensen die willen afvallen, geen deftig ontbijt nemen. Dat kan al een belangrijk oorzaak zijn van het overgewicht. Door het nemen van een ontbijt eet je gedurende de dag minder. Het is dus belangrijk indien je wilt afvallen om een ontbijt te nemen, meng daarin wat chiazaad.

Bereiding

bessen chia

Verder kan je ze mengen in een salade. Op die manier krijg je met het eten van enkel groenten (salade) toch de nodige voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten en complexe koolhydraten binnen via het zaad. Je zal ook het gevoel hebben dat je genoeg hebt gegeten. Iets wat de meeste mensen niet zullen ervaren met het eten van enkel salade.

Je kan ze mengen in een soep. Ze kunnen dienen als gezonde vervanging voor vermicelli in de soep. Het effect zal net hetzelfde zijn als met de salade. Je zal sneller het gevoel krijgen dat je genoeg hebt gegeten. En minder snel terug honger hebben. Iets wat met het drinken van een gewone soep niet het geval zou zijn.

Doordat die alleen de ALA vetzuren van omega 3 bevat kan je een complete omega 3 maaltijd klaarmaken die bestaat uit : volkoren rijst met chiazaad erin vermengd en wilde zalm met groenten. Wilde zalm bestaat uit de 2 andere omega 3 vetzuren, de DHA en EPA vetzuren

Door het chiazaad te verdelen over drie maaltijden gespreid over minimum 4 uur tussen elke maaltijd zal je niet te maken krijgen met de bijwerkingen van teveel chia, zoals opgeblazen gevoel, diaree of misselijkheid.

5 Heerlijke recepten met chiazaad

yoghurt met chia

Tegenwoordig wordt er bijna overal gesproken over chiazaad. Over hun superieure voedingswaarde, subtiele smaak en de mogelijkheid om ze in enorm veel recepten te gebruiken als ingrediënt. Ze zijn in staat om eieren, olie en gluten te vervangen. Dat maakt chiazaad een perfecte aanvulling bij pudding, dranken en gebakken voedsel. Maar in het westen zijn ze nog niet zo heel goed gekend en gebruikt.

De Azteken verbouwden het zaad omdat ze geloofden dat het grote voordelen had voor de algemene gezondheid. Twee soeplepels bevatten reeds 6 gram eiwitten en 10 gram vezels. Meer dan de helft van de olie uit het zaad is een plantaardige omega 3 vetzuur gekend als Alfa linolzuur of ALA. Chia olie is één van de beste plantaardige bronnen van ALA.

Het gebruik ervan wordt gelinkt aan een lager risico op diabetes, breuken van de botten, depressie, hartziekten en andere chronische aandoeningen. Het is ook een goede bron van magnesium, calcium, zink. Chiazaad bestaat in zwarte, grijze en witte varianten. Wanneer je het nog nooit gebruikt hebt in de keuken zal je versteld staan hoe goed je ze kan toevoegen aan zeer uiteenlopende recepten.

Chocolade koekjes met chiazaad

chocolade koekjes chia

Chiazaad en cacao zijn beiden bekend voor de sterke voedingsstoffen. De zaadjes bestaan voor een groot deel uit olie, en maar liefst 60% van die olie zijn omega 3 vetzuren. Verschillende onderzoeken toonden reeds aan dat het gebruik van omega 3 zorgt voor een lager risico op hartziekten. Gedeeltelijk komt dit doordat de bloeddruk daalt maar ook doordat omega 3 de kans op ontstekingen vermindert.

Chocolade heeft ook de eigenschap dat het de bloeddruk doet dalen en ontstekingen tegengaat. Bij het maken van chocolade koekjes met chiazaad moet er echter wel gelet worden op de hoeveelheid suiker. Teveel suiker gebruiken kan de positieve effecten van cacao en chia zaad dwarsbomen.

Confituur met chiazaad

chia confituur

Chiazaad vormt een gel wanneer ze in water gelegd worden. Dat maakt hen een zeer gewild ingrediënt in voedingsmiddelen die dikker moeten worden. Zoals confituur bijvoorbeeld. Om confituur te maken wordt vaak pectine gebruikt om het gel-achtige effect te bekomen. Om datzelfde effect te bekomen kan dit zaad gebruikt worden. Chiazaad bevat veel minder koolhydraten, zit barstensvol vezels en eiwitten. De vetten in de zaadjes zijn voor meer dan helft omega 3 vetzuren die hartziekten helpen voorkomen.

Chia wraps

chia wraps

Dit is aan te raden bij mensen met bepaalde voedsel allergieën. Mensen die bijvoorbeeld geen gluten of eieren mogen eten, kunnen dit vervangen door de zaadjes te gebruiken. Het kan gebruikt worden als bindmiddel in gerechten. Drie van de acht meest voorkomende voedsel allergieën melk, eieren en granen of gluten zijn gebruikt als basis ingrediënt in vele gerechten. Wanneer het in water wordt gelegd vormt het een gel dat kan helpen om voedsel dikker te maken. Op die manier kan het gebruikt worden om deze voedingsmiddelen te vervangen waar je allergisch aan bent.

Chiazaad kan gebruikt worden ter vervanging van paneermeel (chapelure) of eieren in gehaktballetjes, je kan ze toevoegen aan glutenvrije wraps om ze bij elkaar te houden.

Chocoladepudding met chiazaad

chocolade pudding chia

Het zaad is een klein pitje gevuld met eiwitten, vezels, veel omega 3 en mineralen. Het is ook één van de makkelijkste superfoods om te gebruiken in verschillende recepten. Dankzij hun grootte en neutrale smaak. Je kan chiazaad vrijwel in alles vermengen. Wanneer je het toevoegt aan chocoladepudding zorgt dat voor het mooi opgezwollen resultaat van een pudding. Het moet alleen even de tijd krijgen om de vloeistof te absorberen en je krijgt een mooie luchtige pudding.

Gehaktballetjes met chiazaad

Veel mensen weten dat het zaad rijk is aan vezels, anti-oxidanten en omega 3 vetzuren. Dat maakt van chiazaad een zeer gezonde voedselbron. Twee soeplepels bevatten reeds 4.5 gram Alfalinolzuur (ALA). Dat is meer dan 2 keer de dagelijkse aanbevolen dosis voor mannen en 4 keer de dagelijkse aanbevolen dosis voor vrouwen. Het wordt gekenmerkt door zijn veelzijdigheid in gerechten. Ze kunnen makkelijk gebruikt worden in gehaktballetjes om eieren te vervangen.

De verkeerde interpretaties over afvallen met chiazaad en afvallen in het algemeen

afvallen chiazaad

Heel wat mensen die willen afvallen zullen proberen om zo weinig mogelijk te eten. Zichzelf eigenlijk compleet uithongeren. En dat werkt ook! Door jezelf uit te hongeren zal je heel snel beginnen gewicht verliezen. Maar ook heel snel terug gewicht aankomen!

Dit is te verklaren op 2 manieren. Allereerst spaar je een honger op gedurende de vastenperiode. Stel je stopt met eten gedurende 3 dagen en je verliest 3 kilo. Na 3 dagen heb je een zodanig grote honger dat je zegt tegen jezelf, “Ik ben nu zo goed bezig ik kan wel even iets lekkers eten”. En je haalt de tekorten aan calorieën heel vlug terug op in de volgende dagen doordat je zo’n honger hebt. Waardoor je terug aankomt.

Metabolisme vertraagt wanneer te weinig voeding wordt ingenomen

Verder zal je metabolisme zich aanpassen aan je voedingspatroon. Wanneer je lichaam vaststelt dat het geen voeding meer binnenkrijgt, of niet genoeg voeding binnenkrijgt zal het metabolisme trager beginnen werken. Je kan het vergelijken met wanneer je voelt dat je geld aan het minderen is, je ook minder zal uitgeven. Je lichaam weet niet wanneer het een volgende dosis energie zal toegediend krijgen, dus zal het minder snel gaan verbranden.

Het blijft dus zeer belangrijk als het gaat om afvallen met chiazaad dat je blijft genoeg eten. Om je honger tegen te gaan en om je metabolisme te laten draaien op volle toeren. Kies voor maaltijden die weinig snelle suikers bevatten en ga voor volkoren producten en magere vleessoorten. Eet vaker vette vis zoals zalm en makreel en eet geen varkensvlees of vet rundsvlees. Kies voor volkoren rijst in plaats van aardappelen als aanvulling. Kook met olijfolie of zonnebloemolie in plaats van boter. En gebruik weinig zout in de voeding.

Omega 3 in chiazaad

Chiazaad is naast lijnzaad en vette vis de enige bron die meer omega 3 bevat dan omega 6. De meeste mensen hebben steeds teveel omega 6 in hun lichaam, in vergelijking met omega 3.

Overgewicht veroorzaakt ontstekingen, daarnaast zijn ontstekingen de grote oorzaak van overgewicht. Omega 3 Gaat net die ontstekingen tegen. Terwijl omega 6 die ontstekingen in de hand werkt.

Een ongunstige verhouding omega 3 /omega 6 zal dus leiden tot een verhoogd aantal ontstekingen in het lichaam.

Afvallen met chiazaad door de verhouding gunstig te maken

Let wel, deze ontstekingen zijn nodig om ons lichaam te beschermen tegen virussen en bacteriën. Maar een teveel daarvan is dan wel weer ongunstig voor het lichaam.

De aangeraden verhouding Omega3 / Omega 6 bedraagt 1:1 tot 1:4. Echter hebben de meeste mensen verhoudingen tussen de 1:10 en 1:25.

Die negatieve verhouding belet ons om te profiteren van de voordelen van omega 3 en zorgt er net voor dat we van de nadelen van omega 6 gaan profiteren.

De verhouding verlagen door meer chiazaden te eten is dus zeer gunstig doordat chia meer omega 3 dan omega 6 bevat.

Dat zal de verhouding terug gunstig maken. Dit is ook één van de redenen waarom we kunnen afvallen met chiazaad, doordat omega 3 de vetverbranding zal stimuleren.

Vind je deze post interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − 6 =